Niezbędne informacje dotyczące procedowania skarg i wniosków
Podstawy prawne:
Procedura przyjmowania, rozpatrywania i załatwiania skarg i wniosków w Policji realizowana jest w oparciu o:
- art. 63 Konstytucji RP z dnia 2 kwietnia 1997 roku,
- Dział VIII ustawy z dnia 14 czerwca 1960 roku Kodeksu postępowania administracyjnego, zwanej dalej k.p.a.,
- rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 8 stycznia 2002 r. w sprawie organizacji przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków.
Przedmiotem skargi może być w szczególności zaniedbanie lub nienależyte wykonywanie zadań przez właściwe organy albo przez ich pracowników, naruszenie praworządności lub interesów skarżących, a także przewlekłe lub biurokratyczne załatwianie spraw (art. 227 k.p.a.).
Przedmiotem wniosku mogą być w szczególności sprawy ulepszenia organizacji, wzmocnienia praworządności, usprawnienia pracy i zapobiegania nadużyciom, ochrony własności, lepszego zaspokajania potrzeb ludności(art. 241 k.p.a.).
Ochrona skarżącego:
Nikt nie może być narażony na jakikolwiek uszczerbek lub zarzut z powodu złożenia skargi lub wniosku albo z powodu dostarczenia materiału do publikacji o znamionach skargi lub wniosku, jeżeli działał w granicach prawem dozwolonych (225 § 1 k.p.a.).
Niemniej jednak Granice tej ochrony wyznacza zgodność z prawem działania osoby składającej skargę lub wniosek. W związku z tym ochronie nie podlega osoba, która poprzez wniesienie skargi lub wniosku narusza dobra chronione innych osób, dopuszczając się przestępstwa oszczerstwa, zniesławienia lub zniewagi, albo też ujawnia prawnie chronione informacje. (J. Borkowski, w: Adamiak, Borkowski, Komentarz 2004, s. 813).
Terminy na rozpatrzenie i załatwienie skarg/wniosków:
Organ właściwy do rozpatrzenia skargi/wniosku powinien załatwić sprawę bez zbędnej zwłoki, nie później jednak niż w ciągu miesiąca (art. 237 § 1 k.p.a.).
Posłowie na Sejm, senatorowie i radni, którzy wnieśli skargę/wniosek we własnym imieniu albo przekazali do załatwienia skargę innej osoby, powinni być zawiadomieni o sposobie załatwienia skargi, a gdy jej załatwienie wymaga zebrania dowodów, informacji lub wyjaśnień – najpóźniej w terminie 14 dni od dnia jej wniesienia albo przekazania (art. 237 § 2 k.p.a).
Powyższe terminy liczy się od daty wpływu skargi/wniosku bezpośrednio do jednostki organizacyjnej Policji właściwej do załatwienia sprawy.
W razie niemożności załatwienia skargi w powyższych terminach, na organie spoczywa obowiązek powiadomienia skarżącego o przyczynie zwłoki, wyznaczenia nowego terminu załatwienia skargi oraz pouczenia o prawie do wniesienia ponaglenia.
Rozpatrzenie i załatwienie skargi/wniosku
Jeżeli z treści skargi lub wniosku nie można należycie ustalić ich przedmiotu, wzywa się wnoszącego skargę lub wniosek do złożenia, w terminie siedmiu dni od dnia otrzymania wezwania, wyjaśnienia lub uzupełnienia, z pouczeniem, że nieusunięcie tych braków spowoduje pozostawienie skargi lub wniosku bez rozpoznania (§ 8 ust. 2 ww. rozporządzenia).
O sposobie załatwienia skargi/wniosku zawiadamia się skarżącego/wnioskodawcę (art. 237 § 3 i 244§ 2 k.p.a.).
Zawiadomienie o sposobie załatwienia skargi powinno zawierać: oznaczenie organu, od którego pochodzi, wskazanie, w jaki sposób skarga została załatwiona, oraz podpis z podaniem imienia, nazwiska i stanowiska służbowego osoby upoważnionej do załatwienia skargi lub, jeżeli zawiadomienie sporządzone zostało w formie dokumentu elektronicznego, powinno być opatrzone kwalifikowanym podpisem elektronicznym. Zawiadomienie o odmownym załatwieniu skargi powinno zawierać ponadto uzasadnienie faktyczne i prawne oraz pouczenie o treści art. 239 (art. 238 § 1 k.p.a.).
Tryb rozpatrywania skarg i wniosków regulują przepisy Działu VIII Kodeksu postępowania administracyjnego (kpa) oraz Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 8 stycznia 2002 r. w sprawie organizacji przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków (Dz.U. nr 5 z 2002 r. poz. 46).
Zgodnie z § 5 ww. Rozporządzenia „Skargi i wnioski mogą być wnoszone pisemnie, telegraficznie lub za pomocą dalekopisu, telefaksu, poczty elektronicznej, a także ustnie do protokołu”.
Skargi mogą być składane ustnie w każdej jednostce organizacyjnej Policji w ustalonych dniach i godzinach. Przyjmujący zgłoszenie sporządza protokół, który podpisuje wnoszący skargę lub wniosek i przyjmujący zgłoszenie. W protokole zamieszcza się datę przyjęcia skargi lub wniosku, imię, nazwisko (nazwę) i adres zgłaszającego oraz zwięzły opis treści sprawy.
Komendant Powiatowy Policji w Kędzierzynie-Koźlu bądź osoba przez niego upoważniona przyjmuje obywateli w sprawie skarg i wniosków w Komendzie Powiatowej Policji w Kędzierzynie-Koźlu w każdy poniedziałek w godzinach 14:00-17:00, a w pozostałe dni w godzinach urzędowania. Informujemy, że w sprawach skarg i wniosków można umówić się: telefonicznie pod numerem telefonu 47 8634202 lub osobiście w siedzibie KPP w Kędzierzynie-Koźlu przy ul. Wojska Polskiego 18 albo korespondencyjnie na tenże adres. Skargi na działalność kędzierzyńsko-kozielskiej policji można składać także drogą mailową - komendant.kk@op.policja.gov.pl.
Komendant Komisariatu Policji bądź zastępca Komendanta Komisariatu Policji przyjmują obywateli w sprawie skarg i wniosków w Komisariacie Policji w Kędzierzynie-Koźlu w każdy poniedziałek w godzinach 14:00-17:00, a w pozostałe dni w godzinach urzędowania.
Skargi na działalność opolskiej policji można składać również w Komendzie Wojewódzkiej Policji w Opolu przy ul. Korfantego 2. Komendant Wojewódzki Policji w Opolu przyjmuje interesantów w poniedziałki w godzinach 12.00 - 17.00, po uprzednim uzgodnieniu terminu (telefonicznie pod numerem 47 861 31 32 lub osobiście w siedzibie KWP przy ul. Korfantego 2 w Opolu albo korespondencyjnie na tenże adres). W Komendzie Wojewódzkiej Policji w Opolu z upoważnienia i w imieniu komendanta interesanci w sprawach skarg i wniosków przyjmowani są przez wyznaczone osoby z Wydziału Kontroli - w poniedziałki od 7:30 do 17:00, od wtorku do piatku 7:30– 15.30. Skargi na działalność opolskiej policji można składać również drogą mailową na adres - kontrola@opolska.policja.gov.pl.
Skarga powinna zawierać: imię i nazwisko skarżącego, dokładny adres zamieszkania (miejscowość, kod pocztowy, ulicę, numer domu, numer mieszkania) oraz dokładny opis zdarzenia.
Zgodnie z § 8 ust. 1 ww. Rozporządzenia: „Skargi i wnioski niezawierające imienia i nazwiska (nazwy) oraz adresu wnoszącego pozostawia się bez rozpoznania”.
Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 237 i 244 Kodeksu postępowania administracyjnego skargi i wnioski załatwiane są:
- bez zbędnej zwłoki (dotyczy skarg i wniosków, które nie wymagają zbierania dowodów, wyjaśnień lub informacji; granicą dla tego typu skarg jest 14 dni);
- nie później niż w ciągu miesiąca (dla skarg i wniosków wymagających uzgodnień, przeprowadzenia postępowania wyjaśniającego oraz badania akt).
Za datę, od której liczy się powyższe terminy, należy uznać datę wpływu skargi/wniosku bezpośrednio do jednostki organizacyjnej Policji, właściwej do jej załatwienia.
W razie niemożności załatwienia skargi w powyższych terminach, na jednostce organizacyjnej Policji spoczywa obowiązek powiadomienia skarżącego o przyczynie zwłoki i wyznaczenia nowego terminu załatwienia skargi.
Zawiadomienie o sposobie załatwienia skargi (odpowiedź na skargę) powinno zawierać: oznaczenie organu, od którego pochodzi, wskazanie, w jaki sposób skarga została załatwiona oraz podpis z podaniem imienia, nazwiska i stanowiska służbowego osoby upoważnionej do załatwienia skargi. Zawiadomienie o odmownym załatwieniu skargi powinno zawierać ponadto uzasadnienie faktyczne i prawne.
Skargi na działalność Policji można kierować do kierowników jednostek policji, jak również składać bezpośrednio do Rzecznika Praw Obywatelskich:
formularz elektroniczny http://www.rpo.gov.pl/wniosek/